Już po raz siedemnasty Fundacja Edukacyjna Perspektywy ogłosiła Ogólnopolski Ranking Liceów. Ranking uwzględnia szkoły, w których maturę w maju 2014 r. zdawało minimum 12 maturzystów, oraz w których wyniki średnie z języka polskiego i matematyki zdawanych obowiązkowo były nie mniejsze niż 0,75 średniej krajowej. Na tej podstawie spośród 2315 liceów wyłoniono 500 najlepszych liceów w Polsce. W rankingu znalazły się trzy licea ogólnokształcące z regionu jeleniogórskiego.
2015 |
Nazwa szkoły |
Miejscowość |
Woj. |
'14 |
'13 |
'12 |
WSK |
Znak jakości |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
162 |
I Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego |
Jelenia Góra |
DŚ |
97 |
87 |
156 |
50,62 |
|
233 |
Liceum Ogólnokształcące w ZSOiMS |
Szklarska Poręba |
DŚ |
500+ |
500+ |
463 |
47,62 |
|
304 |
II Liceum Ogólnokształcące im. Cypriana K. Norwida |
Jelenia Góra |
DŚ |
389 |
280 |
385 |
45,46 |
|
Ranking Liceów 2015- województwo dolnośląskie
2015 |
Rank. Głów. |
Nazwa szkoły |
Miejscowość |
WSK |
Znak jakości |
---|---|---|---|---|---|
11 |
162 |
I Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego |
Jelenia Góra |
50,62 |
|
17 |
233 |
Liceum Ogólnokształcące w ZSOiMS |
Szklarska Poręba |
47,62 |
|
23 |
304 |
II Liceum Ogólnokształcące im. Cypriana K. Norwida |
Jelenia Góra |
45,46 |
|
Głównym kryterium rankingowym (w klasyfikacji liceów i techników) są wyniki maturalne, zarówno z przedmiotów obowiązkowych, jak i dodatkowych w połączeniu z kryterium opartym na sukcesach szkół w olimpiadach.
(za www.perspektywy.pl)
Źródłem danych były protokoły komitetów głównych olimpiad, zestawienia okręgowych komisji egzaminacyjnych (OKE) z wynikami matur z przedmiotów obowiązkowych i dodatkowych, oraz dane Systemu Informacji Oświatowej.
Już wkrótce gimnazjaliści i ich rodzice staną przed koniecznością wyboru szkoły ponadgimnazjalnej, która jak najlepiej przygotuje ich do dorosłego życia. Cóż jednak dzisiaj kryje się pod pojęciem dobrej szkoły. Zgodnie z unijnymi standardami, które możemy znaleźć w strategii EUROPA 2020 dobra szkoła przygotowuje uczniów do funkcjonowania w społeczeństwie i gospodarce opartej na wiedzy. Prezentowany ranking określa poziom wiedzy uczniów i ich przygotowanie do egzaminów maturalnych. Należy jednak pamiętać, że równie ważnymi elementami edukacji licealnej są kompetencje takie jak: kreatywność, umiejętność uczenia się przez całe życie i mobilność edukacyjna, umiejętności językowe, funkcjonowanie w społeczeństwie informacyjnym, umiejętności społeczne i obywatelskie.
Uczeń po kolejnym etapie edukacyjnym przychodzi do szkoły ponadgimnazjalnej z określonymi zasobami (deficytami), a rolą dobrej szkoły jest rozwijanie potencjału ucznia. Warto, zatem przy wyborze szkoły kierować się nie tylko rankingami, ale również wskaźnikiem, który pokazuje, w jaki sposób szkoła rozwija potencjał ucznia. Wskaźnikiem tym jest Edukacyjna Wartość Dodana. Metoda EWD to zestaw technik statystycznych pozwalających zmierzyć wkład szkoły w wyniki nauczania. Analizując wynik EWD Liceum Ogólnokształcącego w ZSO i MS w Szklarskiej Porębie możemy pochwalić się dobrymi efektami naszej pracy. We wszystkich przedmiotach maturalnych nasza Szkoła sytuuje się w grupie szkół wspierających i szkół sukcesu. Co to oznacza dla potencjalnego ucznia naszej Szkoły? Zarówno uczeń słabszy jak i zdolny ma możliwość odniesienia sukcesu. W jaki sposób nasza Szkoła osiąga tak wysokie wyniki potwierdzone tytułem Wiarygodnej Szkoły? Indywidualizujemy pracę z uczniem, umożliwiamy wybór rozszerzeń zgodnych z oczekiwaniami i potrzebami uczniów, prowadzimy dodatkowe zajęcia przygotowujące ucznia do zdania egzaminu maturalnego z przedmiotów, które nie są realizowane w zakresie rozszerzonym w danym roku. Szkoła stara się pozyskiwać dodatkowe środki na poszerzanie oferty edukacyjnej (zrealizowaliśmy już z sukcesem kilka projektów).
Nastawienie na potrzeby edukacyjne uczniów i tworzenie przyjaznej atmosfery przyświeca od lat nauczycielom Liceum Ogólnokształcącego w Zespole Szkół Ogólnokształcących i Mistrzostwa Sportowego w Szklarskiej Porębie. Taki ideał staramy się realizować, a hasło „Szkoła Bez Korepetycji” staje się coraz bardziej realne.