Szklarska
Poręba po raz kolejny bierze udział w akcji ”Pozory mylą, dowód
nie”.
„Pozory mylą, dowód nie” – pod takim hasłem
Komenda Główna Policji i Związek Pracodawców Przemysłu
Piwowarskiego w Polsce – Browary Polskie od 2009 r. realizują
ogólnopolską kampanię edukacyjną, której celem jest ograniczenie
sprzedaży alkoholu osobom niepełnoletnim oraz przeciwdziałanie
spożyciu alkoholu w tej grupie wiekowej. W połowie lipca 2012
r. rusza kolejna edycja programu, tak jak poprzednia, ukierunkowana
na aktywizację środowisk lokalnych.
Policyjne statystyki mówią same za siebie. W ramach działań profilaktycznych w 2011 roku policjanci służby prewencyjnej w całej Polsce ujawnili 15 285 małoletnich znajdujących się pod wpływem alkoholu. Byli oni także częstymi sprawcami czynów karalnych popełnianych po alkoholu - w ubiegłym roku odnotowano łącznie 2 395 takich. To jednak dorośli w wielu przypadkach są odpowiedzialni za to, że nieletni wchodzą w posiadanie alkoholu. Dlatego to przede wszystkim do nich kierowany jest główny przekaz kampanii. Jeżeli jesteś sprzedawcą, zawsze proś o dowód osobę o młodym wyglądzie, jeżeli jesteś świadkiem sprzedaży alkoholu małoletniemu – reaguj! Jeżeli jesteś rodzicem – rozmawiaj ze swoim dzieckiem o szkodliwych skutkach wczesnej inicjacji alkoholowej.
Kary
za sprzedaż alkoholu małoletnim
Obowiązujące
w Polsce przepisy prawa zakazują sprzedaży napojów alkoholowych
osobom, które nie ukończyły 18 roku życia. Łamanie tego zakazu
jest przestępstwem. Popełniającemu je sprzedawcy, a także
właścicielowi sklepu, grozi kara
grzywny,
orzeczenie przepadku
napojów alkoholowych
– nawet wówczas, gdy są własnością kogoś innego, np. hurtowni
lub producenta, a także odebranie
zezwolenia
na sprzedaż lub podawanie alkoholu.
Jednocześnie„Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi” daje sprzedawcom narzędzia skutecznej kontroli prób zakupu alkoholu przez niepełnoletnich. Jej art. 15 ust. 2 stwierdza jednoznacznie: w przypadku wątpliwości co do pełnoletniości nabywcy sprzedający lub podający napoje alkoholowe uprawniony jest do żądania okazania dokumentu stwierdzającego wiek nabywcy.
Istotnym
elementem w tej kampanii jest budowanie lokalnych koalicji na rzecz
ograniczenia sprzedaży napojów alkoholowych małoletnim. Policja
jest, praktycznie w całej Polsce, jednym z ich głównych członków.
Traktujemy alkohol w rękach młodego człowieka jako szczególnie
niebezpieczny czynnik kryminogenny, stąd od lat nasze zaangażowanie
w działania na rzecz edukacji sprzedawców, rodziców i
potencjalnych świadków sprzedaży alkoholu młodo wyglądającym
klientom. Cieszy nas rosnąca świadomość społeczna w tym
obszarze, ale ciągle mamy przekonanie, że można zrobić więcej i
należy to czynić, stąd aktywny udział Policji w kolejnej, już
czwartej edycji kampanii . „:Pozory mylą, dowód nie” – mówi
mł. insp. Ryszard Garbarz, Zastępca Dyrektora Biura Prewencji
Komendy Głównej Policji.
Jakie
są efekty kampanii?
TNS
OBOP w ramach tegorocznej kampanii przeprowadzi badania zachowań
sprzedawców wobec sprzedaży alkoholu osobom niepełnoletnim.
Badania będą prowadzone metodą obserwacji uczestniczącej
Tajemniczy
Klient w
różnych rodzajach sklepów i w różnych sytuacjach, na próbie 300
punktów sprzedaży alkoholu w 6 województwach. Pierwsza fala badań
zostanie przeprowadzona latem, a druga późną jesienią tego roku.
Nasze
działania edukacyjne w zakresie zapobiegania sprzedawaniu alkoholu
osobom niepełnoletnim przynoszą efekty, mierzone przy pomocy
niezależnych badań. Dwa lata temu badanie przeprowadzone metodą
„tajemniczy klient” przez instytut PBS DGA pokazały, że
sprzedaż alkoholu osobom poniżej 18. roku życia spadła po
przeprowadzeniu kampanii aż o 10%. O tyle samo wzrosła
sprawdzalność dowodów osobistych przez sprzedawców. Liczymy na
jeszcze lepsze rezultaty w tegorocznej edycji kampanii. Dzięki
wsparciu Komendy Głównej Policji, zaangażowaniu licznych podmiotów
na poziomie lokalnym, ścisłej współpracy z gminnymi komisjami do
spraw rozwiązywania problemów alkoholowych oraz rozszerzeniu
naszych przekazów o komunikację do rodziców i nauczycieli, chcemy
jeszcze skuteczniej zapobiegać negatywnym zjawiskom, jakie wiążą
się ze spożywaniem alkoholu przez nieletnich. –
mówiDanuta
Gut,
Dyrektor Biura Zarządu ZPPP Browary Polskie.
Tegoroczna odsłona ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej „Pozory mylą, dowód nie” ukierunkowana jest już po raz drugi na aktywizację środowisk lokalnych. Zaangażowanie w nią samorządów, celem zbudowania szerokiej koalicji na rzecz ograniczenia dostępności napojów alkoholowych osobom niepełnoletnim, daje najlepsze rezultaty. W ramach kampanii, do urzędów miast i gmin oraz gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, a za ich pośrednictwem do organizacji społecznych, dystrybuowane są bezpłatne pakiety materiałów edukacyjno – informacyjnych. W tym roku w zestawie znajdą się ulotki, plakaty oraz naklejki informujące o tym, że dany punkt nie prowadzi sprzedaży alkoholu niepełnoletnim, film szkoleniowy, edukujący sprzedawców jak reagować na próby zakupu alkoholu przez małoletnich oraz prezentujący stosowane przez nich w takich przypadkach sztuczki, a także broszura dla rodziców, omawiająca ogromną rolę wychowania w rodzinie w przeciwdziałaniu sięgania po alkohol przez małoletnich oraz materiały dla nauczycieli – konspekt lekcji dla rodziców na temat "Młodzi a alkohol". W dotarciu do adresatów kampanii w całej Polsce pomagają funkcjonariusze Policji, którzy będą również monitorować przebieg działań w swoich gminach. Dla nich powstał również specjalny przewodnik po kampanii, będący też podręcznym kompendium wiedzy prawnej w zakresie sprzedaży alkoholu.
Do kampanii mogą się zgłaszać samorządy z całego kraju. Gminy, które zgłoszą uczestnictwo w tegorocznej edycji, będą też mogły wziąć udział w konkursie na „Odpowiedzialną Gminę 2012 roku”. W jego ramach wyłonionych zostanie dziesięciu laureatów, którzy kampanię zrealizowali najpełniej, najbardziej kompleksowo i – w szczególności – z wykorzystaniem własnych inicjatyw, wykraczających poza standardowe działania.
W ramach kampanii działa infolinia 0801 066 366 oraz strona internetowa www.pozorymyla.pl, na której dostępne są wszelkie dokumenty i informacje z nią związane. Gminy i organizacje mogą też za ich pośrednictwem zgłaszać swoje uczestnictwo.