×

Notice

There is no category chosen or category doesn't contain any items

W majowy weekend, przy sprzyjającej pogodzie, dobyła się pierwsza wycieczka walońska z cyklu  "Wędrujące Ogniska". Na starcie przy Leśnej Hucie stawiło się ponad 100 chętnych, którzy po zwiedzeniu Huty i podpatrzeniu kunsztu tworzących szklane cuda artystów, ruszyli w trasę pod przewodnictwem  Kanclerza Sudeckiego Bractwa Walońskiego dr Przemysława Wiatera. Nie zabrakło wśród wędrowców burmistrza miasta Mirosława Grafa, wraz  z małżonką.

Pierwszy przystanek czekał nas przy nowej dopiero powstającej atrakcji - Żelazny Tygiel Waloński. Byliśmy pierwszymi turystami, którzy zostali (wyjątkowo) wpuszczeni na teren tego nowego i zapowiadającego się niezmiernie ciekawie i tajemniczo miejsca, gdzie odtwarzane są średniowieczne urządzenia górnicze i hutnicze.

Kolejny przystanek czekał nas przy ruinach spalonego Muzeum Ziemi - miejsca gdzie jeszcze niedawno można było podziwiać wystawę kamieni szlachetnych i ozdobnych z Sudetów i ze Świata. Niestety dnia 18 marca 2015 budynek spłonął a płomienie bezpowrotnie zniszczyły część ekspozycji. Wysłuchaliśmy tam historii tego niezwykłego miejsca. Obecnie właściciele - rodzina Naumowiczów - starają się odbudować budynek i przywrócić mu dawną świetność.

Wędrując dalej, już w Górach Izerskich, spoglądając co chwila w stronę pięknych karkonoskich widoków, doszliśmy do jednego z piękniejszych punktów widokowych - Złotego Widoku. Jest to niezwykłe miejsce, z którego można podziwiać Karkonosze od Szrenicy aż do Śnieżki, a o każdej porze roku widok jest niepowtarzalny.

Niedaleko Złotego Widoku odwiedziliśmy Grób Karkonosza.  To tutaj Duch Gór, wypędzony przez złych ludzi ze swoich ukochanych Karkonoszy, zmarł ze zgryzoty patrząc na ukochane góry.

Kolejny punktem naszej wyprawy był Chybotek - grupę skalną złożoną z kilku granitowych bloków. Najwyżej położony kamień, ze względu na swój kształt zwany także „Misą cukru”, o średnicy ok. 4 m wsparty w 2 miejscach daje się łatwo rozkołysać. Oczywiście nie zabrakło chętnych by to sprawdzić. tutaj zrobiliśmy sobie dłuższą przerwę, by nabrać sił przed dalszą drogą.

Polnymi drogami dotarliśmy do miejsca równie ciekawego co zapomnianego - Cmentarz wolnomyślicieli w Szklarskiej Porębie. Miejsce zapomniane i zarośnięte już krzakami, do którego docierają tylko niektórzy wtajemniczeni. Mamy nadzieję, że nasza wizyta uchroni je od całkowitego zapomnienia.

Zbliżając się do końca naszej wycieczki, w najstarszej części miasta, odwiedziliśmy grób wielkiego pisarza Carla Hauptmanna, a następnie niedaleko, przy kościele Niepokalanego Serca NMP, miejsce gdzie w 1366r. zaczęła powstawać nasza piękna miejscowość. Tam też nieopodal znajduje się ostatni punkt naszej wycieczki jakim jest stara Lipa Sądowa, gdzie wójt stanowił lokalne prawo w początkach Szklarskiej Poręby.

Po tej wyczerpującej drodze, wszyscy chętnie udali się na posiłek, który został przygotowany przy DW Jaś. Jednak oprócz posiłku przy ognisku i muzyce, czekała tam na wędrowców dodatkowa atrakcja jaką były bardzo interesujące i wymyślne gry towarzyskie - m.in wbijanie ogromnych gwoździ w pień, rżnięcie bala tępą piła, przeciąganie liny, czy bieg w workach. Wszystko pod okiem Ducha Gór. Chętnych do zabawy nie brakowało, tym bardziej że na zwycięzców czekały cenne nagrody.

Na koniec wysłuchaliśmy przepięknego koncertu w wykonaniu zespołu "Bądź ciszą". Choć sami mówią, że nie mają w repertuarze piosenki turystycznej, to myślę, że Duch Gór, który przybył tam razem z nami, z przyjemnością wysłuchał tych wspaniałych lirycznych utworów.

Serdecznie dziękujemy wszystkim uczestnikom pierwszej w wym roku wycieczki "Wędrujące Ogniska", za czynny udział oraz  zapraszamy na kolejne jej edycje.

• 06.06.2015 - Wędrujące huty szkła
  • 04.07.2015 - Szlakiem twardych zawodów
  • 18.07.2015 - Przyroda na Walońskim Szlaku
  • 08.08.2015 - Bo zdrowie jest najważniejsze…
  • 15.08.2015 - Skały i minerały
  • 12.09.2015 - Ogród Rzeźb  – artyści w Szklarskiej Porębie
  • 03.10.2015 - Średniowieczne prawo i obyczaje

Wycieczki organizuje, koordynuje oraz wszelkich informacji udziela Referat Promocji miasta Szklarska Poręba.
Dziękujemy wszystkim osobom oraz instytucjom, które są zaangażowane w ten cykl.