×

Hinweis

There is no category chosen or category doesn't contain any items

W przededniu podpisania umowy o współpracy w dziedzinie kultury między Szklarska Porębą a Worpswede, przedstawiamy krótką historię Kolonii Artystów EuroArt.
Ponieważ kolonie artystyczne stanowią wspólne europejskie dziedzictwo kulturowe,
w 1996 r. w Brukseli pod auspicjami Parlamentu Europejskiego i Komisji Europejskiej powołano do życia Europejską Federację Kolonii Artystycznych. Za jej główny cel uznano odtworzenie sieci kolonii i wsi artystycznych na terenie Europy. Dla EuroArt'u szczególnie ważnym stało się wskrzeszenie europejskich kontaktów i interakcji pomiędzy artystami. Ukazanie, iż kolonie artystyczne są nadal żywymi, aktywnymi centrami kulturalnymi, skupiającymi się wokół intelektualnych i artystycznych wartości. Pragnieniem federacji jest reaktywowanie ruchu kolonijnego na poziomie europejskim w formach miast i miasteczek artystycznych oraz stymulowanie wymiany artystycznych idei i umiejętności. Dorobek kolonii artystycznych XIX stulecia i wczesnych latach XX stanowi bowiem niezwykle cenny element europejskiej tożsamości kulturowej. Dla realizacji celów Euro-Art zostały stworzone specjalne struktury: Advisory Committee for Cultural heritage, Advisory Committee for Contemporary art and artists, Committee of Mayors´ of artists cities in Europe, Committee for Exhibitions, Working group for Quality tourism and art, Working group for artists' exchange, scholarships and artists' foundations. Do najważniejszych celów programowych, jakie stawia sobie Euro-Art, należą:
Zachowanie ważnego wspólnego europejskiego kulturowego dziedzictwa kolonii;
Tworzenie kulturowej tożsamości europejskich obywateli, zachowanie
i promowanie artystycznej tradycji kolonii;
Promowanie współczesnej sztuki i artystów;
Promowanie wspólnego kulturowego zrozumienia i intensywnej współpracy pomiędzy członkami Euro-Art, jego artystami i regionami Europy;
Stworzenie i rozwój sieci artystycznych koloni, wsi i miasteczek w Europie (http://www.euroartcities.eu).
W 2001 r. dorobek kulturowy dwudziestu siedmiu europejskich kolonii artystycznych zaprezentowano na wystawie w Germanisches Nationalmuseum w Norymberdze. Polskę reprezentowały prace artystów związanych z kolonią artystyczną w Kazimierzu (Odorowski, 2005, s. 28). Dzięki współpracy Euro-Art'u i The Oglethorpe University Museum of Art (Atlanta) w maju 2005 r. otworzono wystawę Masterpieces from European Artists Colony, 1830-1930, from Public and Private European Art Collections. Pokazano na niej kilkadziesiąt obrazów artystów z kolonii artystycznych sześciu krajów Europy, działających od połowy XIX do wczesnych lat XX wieku. Dzieła te nigdy wcześniej nie były wystawiane w USA. Zostały one zgromadzone z 30 prywatnych i publicznych kolekcji sześciu europejskich państw Belgii, Danii, Francji, Niemiec, Litwy, Holandii i Szwajcarii. Zwiedzający w OUMA mogli zobaczyć prace z 19 europejskich kolonii. Wystawiona dzieła tak znanych artystów, jak Camille Corot, Anne Ancher, Camille Pisarro, Paul Klee, Paul Sérusier, Marianne Werefkin, Herman Hesse, Alexej von Jawlensky, Charles-François Daubigny, Émile Bernard and Otto Modersohn. Wystawie towarzyszył program kulturalny, wykłady, koncerty. Wystawa była wspierana przez parlament europejski i konsulaty w Danii, Francji, Niemiec, Holandii, Szwajcarii oraz rządy europejskie i prywatne instytucje (http://museum.oglethorpe.edu/EuroArt/EuroArt-content.htm).
Pierwszą kolonią artystyczną byłego bloku socjalistycznego, która w 2000 r. została włączona w szeregi Międzynarodowej Federacji Koloni Artystycznych Euro-Art. był, Kazimierz nad Wisłą. W 2005 r. do Kazimierskiej Konfraterni Sztuki dołączyło utworzone
w Domu Carla Gerharta Hauptmannów w Szklarskiej Porębie Stowarzyszenie Izersko-Karkonoska Kolonia Artystyczna Nowy Młyn. Do Europejskiej Federacji Kolonii Artystycznych w 2005 r. należały ponadto kolonie z Graz (Austria), Mol Sint-Martens-Latem oraz Tervuren (Belgia), Skagen (Dania), Önningeby (Finlandia), Auvers-sur-Oise, Barbizon, Cagnes-sur-Mer, Fontainebleau, Grez-sur-Loing, Honfleur, Isle Adam, Lagny-sur-Marne, Moret-sur-Loing, Pontoise, Theoule-sur-Mer, Vence (Francja), Rodos, Paros (Gracja), Bergen, Domburg, Katwijk, Laren, Oosterbeek (Holandia), Nida/Nidden (Litwa), Ahrenshoop, Dachau, Dinkelsbühl, Frauenchiemsee, Gajenhofen, Grötzingen, Hiddensee, Kavelaer, Kronberg, Murnau, Schwann, Schwalenberg, Willinghausen, Worpswede (Niemcy), Balestrand (Norwegia), Amden, Ascona, Fondatione Monte Veritá (Szwajcaria), Arvika (Szwecja), Budapeszt, Gödöllö, Szentendra, Szolnok (Węgry), Christchurch, Edynburg, St. Ives (Wielka Brytania), Pietrasanta (Włochy) (Odorowski, 2005, s.8).
Do szklarskoporębskiej kolonii należą artyści i sympatycy różnych dziedzin sztuki,
a także animatorzy kultury. Stowarzyszenie ma się zajmować promocją twórczości artystów zamieszkujących i tworzących w regionie izersko-karkonoskim oraz stać się stymulatorem turystyki kulturalnej jako alternatywy dla turystyki rekreacyjno-sportowej. Miejsce zamieszkania nie warunkuje przyjęcia do Nowego Młyna, w jego skład wchodzą także artyści nie mieszkający w Szklarskiej Porębie. Są wśród nich związani z pobliskimi, oddalonymi
od siedziby stowarzyszenia od kilkunastu do kilkudziesięciu kilometrów, miejscowościami, jak Jelenia Góra, Kopaniec, Przesieka, Sosnówka, Popielówek, Karpacz, Kamienna Góra,
ale i odleglejszymi: Wrocławiem, Warszawą a nawet Monachium
Choć kolonie artystyczne w Szklarskiej Porębie i Kazimierzu nad Wisłą wywodzą się
z różnych kręgów kulturowych, to jednak łączy je wspólna idea - fascynacja krajobrazem,
w przypadku kolonii Schreiberhau było to piękno gór, w przypadku Kazimierza uroda miasta wielu kultur. Artyści Szklarskiej Poręby stali się popularyzatorami Karkonoszy i ich mieszkańców, wpisując się w nurt „Heimatkunst'u" - sztuki stron rodzinnych, natomiast grupy artystów z Kazimierza miały ambicje stworzenia sztuki o charakterze narodowym (Odorowski, 2006, s. 3).
Jakub Stelągowski
Literatura
1) Nowy Młyn - Kolonia Artystyczna, 2007, [w:] Bożena Danielska (red.), Artyści
 w Szklarskiej Porębie. Historia kolonii artystycznych XIX-XX w. Dom Carla i Gerharta Hauptmannów. Przewodnik, Jelenia Góra, Muzeum Karkonoskie w Jeleniej Górze, s. 70-71.
2) Odorowski Waldemar, 2005, Kolonia artystyczna w Kazimierzu Dolnym XIX-XXI wiek. Przewodnik po wystawie stałej w KamienicyCelejowskiej, Kazimierz, Muzeum Nadwiślańskie
w Kazimierzu Dolnym.
3) Odorowski Waldemar, 2006, Wstęp do katalogu wystawy Muzeum Nadwiślańskiego
w Kazimierzu Dolnym, Stowarzyszenie Artystów Św. Łukasza w Schreiberhau, Kazimierz Dolny, s.3.