Kolejny raz, dzięki zaangażowaniu
nauczycieli oraz dyrekcji Zespół Szkół Ogólnokształcących
i Mistrzostwa Sportowego w Szklarskiej Porębie pozyskał
dodatkowe środki finansowe na zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne,
tym razem z funduszy MEN.
Projekt przygotowany w naszej szkole pod hasłem „Pokaż co potrafisz” zawierał pięć rodzajów warsztatów dla młodzieży gimnazjum i liceum. Dzięki pozyskanym środkom mogli oni nawiązać kontakt z nauką poza budynkiem szkolnym, doskonalić swoje umiejętności i pogłębiać wiedzę w instytucjach do tego powołanych na terenie Polski. Mogli również odwiedzić obiekty związane z ich zainteresowaniami, wykonywać pod okiem fachowców zadania pozwalające na rozwijanie ich zdolności.
Uczestnicy warsztatów matematyczno-fizycznych z elementami astronomii brali udział w zajęciach w Centrum Nauki Kopernika oraz w Muzeum Techniki w Warszawie. Zwiedzili planetarium i orbitarium oraz Muzeum Kopernika w Toruniu. W ramach warsztatów odbyło się po 24 godziny zajęć z matematyki i fizyki. Pośrednim efektem tych warsztatów było wejście dwóch uczniów do finału konkursu matematycznego „KOMA”
Ważnym elementem było również
zaszczepienie uczestnikom zainteresowania astronomią z możliwością
wzięcia przez nich udziału w Szkolnych Warsztatach Astronomicznych
odbywających się cyklicznie na Stacji Turystycznej Orle. Istnieje
tutaj Izerski Park Ciemnego Nieba – jeden z obszarów najmniej
oświetlonych na ziemi, dobrze „widoczny” z kosmosu.
W warsztatach „Chemiczne pasje” dzięki zakupionym ze środków projektu odczynnikom i półproduktom uczestnicy sporządzali kremy, toniki i maseczki do twarzy. Część zajęć realizowana była w laboratorium Wydziału Chemii Uniwersytetu Wrocławskiego, dotyczyły one m.in. węglowodorów i ich jednofunkcyjnych pochodnych.
Na warsztatach fotograficzno-informatycznych prowadzący zajęcia postawił sobie za cel przygotowanie prezentacji wykorzystującej dawne i nowe zdjęcia miasta oraz pokazującej zmiany, jakie zaszły w ostatnich 100 latach w Szklarskiej Porębie. Uczestnicy w czasie plenerów wyszukiwali miejsca uwiecznione na starych pocztówkach i starając się uzyskać takie samo ujęcie fotografowanego obiektu zobrazować wpływ upływającego czasu na obiekty i otoczenie. Warsztaty realizowane były również w szkolnej pracowni informatycznej, zajęcia tutaj były poświęcone obróbce cyfrowej fotografii i przygotowanie jej do druku oraz stworzenie prezentacji multimedialnej.
Ponieważ tradycje szklarskie
przetrwały na naszym terenie i funkcjonuje jeszcze huta „Julia”
w Piechowicach i prywatna „Leśna Huta” w Szklarskiej Poręby
więc postanowiliśmy wykorzystać ten potencjał realizując
warsztaty „Dziedzictwo Szklarskiej Poręby w artystycznym szkle
kryształowy”. W pracowni szkolnej zajęcia były prowadzone w
kierunku tworzenia witraży i zapoznania uczestników ze specyfiką
pracy w szkle. Wykorzystując materiały i sprzęt zakupiony ze
środków projektowych uczestnicy wykonywali witraże według
własnych projektów. Wyjazd do huty „Julia” w Piechowicach pod
opieką merytoryczną Pani Reginy Włodarczyk-Puchały, projektantki
i artystki szkła, pozwolił wzbogacić wiedzę uczestników
warsztatów dotyczącą procesu produkcyjnego i dał możliwość
obserwowania całej drogi powstawania wyrobu ze szkła
kryształowego.
Największą grupę odbiorców miały
warsztaty „Kultura i estetyka żywienia” . Ponieważ w naszej
szkole jest wielu uczniów uprawiających czynnie sport –
biathlonistów, biegaczy i badmintonistów, więc dietetyka i
suplementacja sportowa były tematami wzbudzającymi duże
zainteresowanie. Zajęcia odbyły się dla uczniów z podziałem na
grupę dziewcząt i chłopców, dla trenerów oraz dla pracowników
przygotowujących posiłki w stołówce szkolnej. Rola płynów w
żywieniu sportowca czy szkodliwość produktów spożywczych to
tylko niektóre tematy tych spotkań. Oprócz wykładów
przygotowywane były posiłki w formie szwedzkiego stołu mające na
celu obserwację przez dietetyków wyborów żywieniowych młodzieży
i omówienie oraz korygowanie tych wyborów na kolejnych zajęciach.
Spotkanie z dietetykami umożliwiło również pracownikom stołówki
na poszerzenie swoich horyzontów żywieniowych.
W kolejnym bloku warsztatowym zaproszeni specjaliści dokonali pomiaru składu ciała zawodników, przeanalizowali i omówili te wyniki.
Projekt cieszył się dużym zainteresowaniem młodzieży i pozwolił sporej grupie na konstruktywne spędzenie wolnego czasu. Dał szansę rozwoju swoich pasji i zainteresowań, zdobycie nowej wiedzy i doświadczeń.
W efekcie realizacji projektu poza bezpośrednimi korzyściami dla ucznia pozyskany został również sprzęt dla szkoły: drukarka laserowa i rzutnik multimedialny, wykorzystane m.in. do prezentacji efektów działań uczestników warsztatów fotograficzno-informatycznych i przeprowadzenie szkoleń dotyczących żywienia.
Maciej Dymarski